Kouristuksenomainen tarve rampauttaa internet

Pekka • 11.12.2008, 09.27

Tämän piti olla lyhyt kommentti Jaikuun YouTuben maarajaus – Kuka siitä hyötyy?, mutta teksti venähti. Niin aikakin. Siksipä heitän tämän tänne:

Syynä ovat levy-yhtiöiden asettamat maarajoitukset.

YLE: Youtube otti käyttöön maarajoitukset.

Eli kyseessä on, näkisin, levy-yhtiöiden kouristuksenomainen tarve rampauttaa internet omien toimintatapojensa mukaiseksi.

Netti mahdollistaa rajattoman jakelun, mutta bisnes ei kykene kunnolla sopeutumaan siihen, ja tämä levy-yhtiöiden rajoitusstrategia poikii toimintaa joka pyrkii vastustamaan luonnottomia maarajoituksia. Bisnes vetää yhteen suuntaan, kuluttajat toiseen. Tämähän on ihan mekaniikan peruslakien mukaista: ”jos kappaleeseen vaikuttaa jokin voima, niin samanaikaisesti kappaleen täytyy vaikuttaa toiseen kappaleeseen yhtä suurella, mutta suunnaltaan vastakkaisella voimalla”. Mutta kuka on luonut ihmisille kyltymättömän tarpeen hankkia musiikkia? Onko tarve kasvanut nyt niin isoksi ja maailma muuttunut sellaiseksi, ettei tarvetta voi kontrolloida?

Jos levy-yhtiöt lainaisivat toimintatapaansa ajattelua judosta – vastustajan voimaa ja massaa käytetään häntä itseään vastaan – niin ne voisivat, jos ei täysin selättää kopiointia (sitä on aina ollut, ja tulee aina olemaan), niin ainakin vähentämään sitä ja näin parantaa omaa tulostaan (esimerkiksi ihan vaan sillä, etteivät tuhlaisi resurssejaan ja rahojaan suuren juristiarmeijan ylläpitoon). Ilman rajoitteita ihmiset voisivat vapaasti ostaa musiikkia ja sehän voisi lisätä myyntiä, eikä silloin olisi tarvetta uhkailla ja kiristää.

Mutta ajatusmaailman muutosta ei tietenkään tule tapahtumaan juuri siitä syystä, että musa-/viihdebisnes on kasvanut ja kehittynyt, sanoisinko jopa optimoitunut, vuosikymmenten ajan siihen maailmaan joka on ollut ja jonka fyysiset rajoitteet ovat määränneet jakelumallin. Sitten tuli internet ja mullisti jakelun, mutta viihdebisnes ei kykene muuttumaan. Todellisuus ajoi bisnesmallin ohi.

Uskaltaisikohan tässä heittää kehiin yksinkertaistetun vertauskuvan painopuolelta? Huippuunsa viritetyistä, kuutta väriä yhdellä ajolla painavista ja lakkauksia ja preeglauksia hanskaavista painokoneista ei ole iloa, kun maailma ei enää samalla tavalla tarvitse painotuotteita. Syy ei ole kuitenkaan painokoneiden, vaan sitä kutsutaan kehitykseksi ja jos sitä ei tapahtuisi olisimme lirissä (onko kehityssuunta sitten oikea tai väärä riippuu täysin mistä näkökulmasta asiaa katsotaan). Painopuolella ei kuitenkaan ole samanlaista puristusotetta maailman taloudellisista palleista kuin musiikkialan rautakourilla. Jos olisi, niin painotuotteiden menekkiäkin ohjattaisiin erilaisilla lakimuutoksilla ja netin käyttöä hillittäisiin veroilla niin, että paperi olisi kannattavampaa (juu, kyllähän Google Book Serach on helisemässä, mutta se ei ole läheskään yhtä iso asia kuin viihdebisnes).

Kuka sitten hyötyy YouTuben maarajoituksista? Hyötyväkö siitä ne artistit, joiden tuotokset eivät näy jossain maassa (samalla tavalla kun ne artistit joiden tuotoksia ei ole jollain tietyllä alueella myynnissä)? Vai hyötyvätkö siitä ne, jotka kontrolloivat levitystä ja ohjaavat rajoituksia? Ja eikö tämä haise hiukan paradoksilta?






9 mielipidettä

Minä en voi olla ihmettelemättä tilannetta, joka musiikkibisneksessä on tällä hetkellä: Yritykset ja asiakkaat haluavat eri asioita, eli ovat niitä mainitsemiasi eri suuntiin vetäviä voimia.

Pitkällä tähtäimellä yhdenkään yrityksen tavoite ei voi olla ristiriidassa sen asiakkaiden tavoitteiden kanssa. Tällainen yritys katoaa varmasti.


Heetkinen. Siis maarajoitus. Mutta eikös sekin ole kierrettävissä jonkin (ilmaisen) proxyn kautta jos tarkistus tehdään ip-numeron perusteella (tehdäänkö? voiko sen tehdä jotenkin muutenkin?)? Siis samalla tavalla kuin tämä meidän hieeeeno ja oiiiiikein toimivaksi ja hyväksi havaittu krp:n ylläpitämä sensuurilista voidaan kiertää?


Kyllähän nuo rajoitteet ymmärtääkseni ovat kierrettävissä, ihan kuin muukin DRM: Yksi voima yhteen suuntaan, toinen vastakkaiseen.


Till min glädje har mina ungar upptäckt They Might Be Giants’ barnmusik i videoformat. Tyvärr finns Here come the ABCs och ”Here come the 123s” bara i USA-region och på YouTube.

Hur ska jag kunna förklara för mina barn att tyvärr kan de inte mera få se på ”e eats everything” (eller ”one dozen monkeys” eller ”seven” eller …nå, ni förstår galoppen) för skivbolagen har bestämt att de inte mera för se på vad de såg innan?

Undra på om vi får folk som tycker att piratkopiering är helt OK. Jag tycker tammifan att piratkopiering är helt legitimerat om det inte finns nåt annat sätt att få tag på materialet. Jag kan tom. betala för en R2/NTSC-kopia av DVDn bara jag får nåt jag kan spela upp på min apparatur.


(dvs. Tyvärr finns Here come the ABCs (…) som DVD i USA-region)


Jag följde med TMG’s ABCs via podcast en tid och tyckte mycket om Never go to work.

Finns det inte regionfria DVD-spelare till salu?


Min Philips hade åtminsone en odokumenterad funktion som man fick den att bli regionfri med.

Eller så kan man ju hjälpa till lite med datorn…


Min Philips DVD-spelare*


Min Philips-Dvdspelare har en odokumenterad kod som *borde* stänga av regionkods-checken — men inte gjorde det… :(